Fotografia nieruchomości nabiera coraz większego znaczenia. Marketingiem nieruchomości interesują się nie tylko firmy deweloperskie czy branża hotelarska, ale także przedsiębiorcy aktywni na rynku nieruchomości komercyjnych, operatorzy wynajmu krótkoterminowego, pośrednicy i prywatni sprzedawcy. Wszyscy szukają pomysłu, jak przyciągnąć uwagę większej liczby inwestorów. Czy warto zatem zadbać o profesjonalną sesję fotograficzną sprzedawanej nieruchomości?
Im lepsze zdjęcia nieruchomości do sprzedaży lub wnętrz na wynajem, tym skuteczniejszy marketing i szybsza transakcja. Powód? Przekaz wizualny jest najefektywniejszą formą komunikacji. Dzieje się tak, ponieważ bazuje na doświadczeniach estetycznych oraz naszych emocjach. Kupujemy oglądając i odczuwając.
W sprzedaży nieruchomości komercyjnych czy pozyskiwaniu najemców ma to niebagatelne znaczenie. Trudno zaprzeczyć, że decyzja o zakupie lokalu bądź o wyborze mieszkania na wynajem jest w dużej mierze kierowana wrażeniami, a opisowe szczegóły oferty schodzą na dalszy plan. Tajemnica udanej sprzedaży nieruchomości tkwi więc w odpowiednim zaprezentowaniu jej walorów inwestorowi.
Zobacz też: Jak szybko sprzedać mieszkanie?
Fotografia nieruchomości to wyzwanie niełatwe dla amatorów. I chociaż można eksperymentować samodzielnie z aparatem, najczęściej jednak korzystniej jest powierzyć zadanie zawodowcom.
Zalety profesjonalnej fotografii nieruchomości
Dobre zdjęcia nieruchomości nie tylko ułatwiają dotarcie do szerszej grupy prawdopodobnych nabywców, ale pozwalają sprzedającemu skuteczniej oddziaływać na inwestorów. Co więcej, należy podkreślić, że profesjonalne zdjęcia mogą skrócić średni czas potrzebny do sprzedaży nieruchomości do minimum.
Gdy na rynku są setki konkurencyjnych, porównywalnych ogłoszeń, rośnie ryzyko, że nieruchomość zniknie w gąszczu ofert, a jej sprzedaż będzie dłużyć się miesiącami. Kogo zachwycają nijakie, ponure — bowiem często niedoświetlone — fotografie, prezentowane na łamach licznych serwisów ogłoszeniowych? Ilu inwestorów przegląda oferty nieruchomości bez zdjęć, traci czas i energię na wypytywanie oferenta o istotne szczegóły? Niewielu.
Dlatego z roku na rok zainteresowanie profesjonalną fotografią nieruchomości jest coraz większe. Dla branży nieruchomości komercyjnych ważna jest interakcja z inwestorem, ponieważ stanowi pierwszy element zbliżający do bezpośredniego kontaktu. W praktyce daje możliwość zawarcia umowy kupna-sprzedaży.
Zobacz też: Inwestycje w nieruchomości. Wady i zalety
Fotograf wnętrz i architektury nie próżnuje
Doświadczony fotograf nieruchomości potrafi wyciągnąć z wnętrza jego atuty, pokazać przestronność pomieszczeń, uchwycić nieodparte piękno detali i opowiedzieć nabywcom wyjątkową historię. Wyselekcjonowane profesjonalne zdjęcia nieruchomości nierzadko wyglądają jakby zostały wyjęte z katalogu wnętrzarskiego. Niekiedy wręcz kreują wyższą wartość w oczach odbiorców.
Kompletny obraz nieruchomości
Jak tu się mieszka? Jak tu się pracuje? Zdjęcia nieruchomości na sprzedaż i pod wynajem powinny ją ukazywać w całości, łącznie z bryłą budynku oraz terenem przynależnym, np. ogrodem czy obszarem usługowym. Aktualnie coraz większa liczba fotografów korzysta z dronów, które ułatwiają przedstawienie kompleksowego obrazu projektów inwestycyjnych, wraz z pobliskimi zabudowaniami i infrastrukturą drogową.
Dobry kadr, światło i czystość
Przepis na wnętrze, które nie odstrasza — uporządkowana, jasna przestrzeń. Korzystając z usług profesjonalnego fotografa nieruchomości, możemy mieć pewność, że wszystkie zbędne — w tym prywatne — rzeczy znikną, a wnętrza mimo neutralnego charakteru pozostaną ciekawe i intrygujące.
Ponadto zawodowcy oferują nam do wyboru wariant stylizowanej sesji zdjęciowej nieruchomości, który obejmuje wykorzystanie istniejących, wypożyczonych albo zakupionych dodatków. Natomiast trzeba pamiętać, że błędem jest wykonywanie zdjęć, których kadr nie ukazuje pomieszczenia i skupia się na przedmiotach.
Zobacz też: Jak urządzić mieszkanie pod wynajem?
Fotografia panoramiczna z funkcją 360°
Panorama sferyczna to rozwiązanie głównie dla nieruchomości z przeznaczeniem typowo komercyjnym. Tę formę prezentacji dla wzmocnienia atrakcyjności oferty mogą wykorzystać obiekty hotelarskie, handlowe, biurowe, konferencyjne, luksusowe apartamenty, etc. Wirtualny spacer po obiekcie i jego otoczeniu umożliwi inwestorowi sprawdzenie nieruchomości, co daje szansę na natychmiastowe zainteresowanie, które może skutkować szybszą sprzedażą.
Diabeł tkwi w szczegółach
Dobre fotografie nieruchomości to często kluczowa sprawa przy sprzedaży albo wynajmie lokalu. Obrazują pełen plan i akcentują to, co wyróżnia daną nieruchomość spośród innych ofert. Świetnie dopełniają opis.
Tymczasem wystarczy tylko spojrzeć na internetowe ogłoszenia nieruchomości, aby przekonać się, jaki poziom prezentują. Chwilami wydają się wręcz kontrowersyjne. Napotykamy bezbarwne, pobieżnie przygotowane oferty. Niewykluczone, że w rzeczywistości nawet zasługujące na uwagę. Niemniej jednak brakuje w nich rzetelnego przedstawienia nieruchomości, charakteru, czy też śmiałej propozycji.
Może zatem warto skoncentrować się na oczekiwaniach inwestorów, skoro na rynku nie brakuje innych ogłoszeń, w podobnej lokalizacji oraz cenie?