Zyskownie dla biznesu

Jak szybko sprzedać mieszkanie?

Jak sprzedać mieszkanie bez pośrednika

Sprzedaż mieszkania może ciągnąć się miesiącami a nawet latami. Niezależnie od tego jaką nieruchomość oferujemy, ktoś inny eksponuje podobną propozycję na rynku. Czym zatem kierują się klienci? Czy warto konkurować ceną? Jak ograniczyć ryzyko wystąpienia trudności podczas sprzedaży nieruchomości? Przedstawiamy kilka prostych wskazówek, które warto przeanalizować i zastosować w praktyce.

Potencjał sprzedażowy nieruchomości idzie w parze z odpowiednim przygotowaniem zarówno oferty, jak i samego obiektu. Umiejętne działanie może podnieść wartość mieszkania lub domu, zwiększając jego atrakcyjność w oczach inwestorów. Wobec tego, na co zwrócić uwagę, aby wzrosły szanse na szybką sprzedaż nieruchomości?

Celuj w kupujących

Jako sprzedawca, spójrz na nieruchomość oczami nabywcy i odpowiedz sobie na pytanie, kto jest Twoim klientem. Dlaczego? Ponieważ, żeby szybko sprzedać mieszkanie należy — w pierwszej kolejności — ustalić specyficzne potrzeby, preferencje i wiek potencjalnych odbiorców oraz zastanowić się jak do nich dotrzeć. Wówczas sprofilujesz swoją ofertę, a także podejmiesz decyzję odnośnie kampanii marketingowej.

W praktyce plan sprzedaży zorientowany na kupujących oznacza analizę docelowych klientów. Przykładowo mieszkanie w czteropiętrowym budynku bez windy niekoniecznie zainteresuje starsze małżeństwo. Bliskość przedszkoli i szkół może wzbudzić sympatię rodzin z dziećmi. Lokalizacja w centrum dużego miasta ma szansę przyciągnąć łowców nieruchomości komercyjnych. Kawalerka prawdopodobnie przykuje uwagę młodych singli bądź seniorów chcących ograniczyć koszty swojego utrzymania.

Zaproponuj uczciwą cenę

Mieszkanie możesz wycenić bez pośrednika, ale jeżeli nie znasz warunków rynkowych i cen transakcyjnych, warto skorzystać z pomocy rzeczoznawcy w zakresie wyceny nieruchomości. Generalnie na wysokość ceny wpływa szereg czynników, m.in.: lokalizacja nieruchomości, metraż i standard lokalu, wysokość kosztów utrzymania, wiek oraz stan techniczny budynku. 

Przeszacowana cena ofertowa, nawet najatrakcyjniejszej nieruchomości, nie zyska realnego zainteresowania potencjalnych kupców. Natomiast przekonywanie klienta do wygórowanej wartości lokalu zazwyczaj kończy się ostateczną przegraną i długotrwałą ekspozycją oferty na rynku. Dlatego często lepiej zredukować cenę mieszkania do poziomu rynkowego lub nieco poniżej jego wartości, aby w konsekwencji przyciągnąć zainteresowanych.

Co więcej, urealniona cena może skrócić proces sprzedaży i doprowadzić do licytacji pomiędzy nabywcami. Oczywiście koneserzy sztuki negocjacji tradycyjnie mogą przyjąć procent do utargowania, który kształtuje się średnio na poziomie do 10%.

Przygotuj mieszkanie do sprzedaży

Jak przygotować mieszkanie do sprzedaży? Warto zadbać o porządek zarówno w mieszkaniu jak i na klatce schodowej. To zapewni kupującemu dobre wrażenia od samego wejścia. Dodatkowo można pokusić się o pogłębienie efektu poprzez odpowiednią aranżację przestrzeni i drobne remonty. 

Trzeba jednak pamiętać o tym, żeby nie przeszarżować z wydatkami, bowiem koszty należy potraktować w kategorii projektu z rentowną stopą zwrotu. Czyli przygotowujemy nieruchomość minimalnym kosztem, w taki sposób, aby zwiększyć jej atrakcyjność oraz cenę transakcyjną — zwykle od 3 do nawet 10%.

1. Czysto, neutralnie i schludnie

Przed sprzedażą mieszkania opłaca się wykonać kosmetykę pomieszczeń i zadbać o wygląd balkonu czy tarasu (w przypadku domu także ogrodu). Świeżo pomalowane ściany w neutralnym odcieniu, załatane dziury, wycyklinowane parkiety, czyste posadzki i okna to proste zabiegi, które względnie niskim nakładem środków stworzą dobry klimat we wnętrzach, zachęcając zainteresowanych do zakupu.

2. Przyjemny zapach

Nie mniejsze znaczenie ma wonność. Mieszkanie przed prezentacją trzeba wywietrzyć i dopilnować, aby w otoczeniu unosił się subtelny aromat zapachowy. Unikaj jednak silnych i ciężkich odświeżaczy powietrza. O wiele lepszym rozwiązaniem będą naturalne olejki, dyskretnie poprawiające nastrój.

3. Drobne naprawy

Jeżeli ktoś zdecyduje się odwiedzić naszą nieruchomość powinniśmy zadbać nie tylko o jej czystość, ale także o to, aby wszystko należycie działało. Sprawdź zatem pewne detale, które mogą wymagać interwencji. Gdy zachodzi taka potrzeba — przykręć włączniki i gniazda, napraw krany, udrożnij odpływy, przymocuj klamki, rozwiąż problem skrzypiących zawiasów czy uzupełnij brakujące listwy.

4. Osobiste przedmioty

Dodatkowo powinniśmy zatroszczyć się, aby mieszkanie na sprzedaż było pozbawione prywatnych rzeczy takich jak zdjęcia, pamiątkowe bibeloty, środki higieniczne, porozwieszane ubrania i pranie. Na widoku pozostaw tylko estetyczne akcesoria kuchenne / łazienkowe, zaś zbędne rzeczy pochowaj do szafek. Po pierwsze mnogość przedmiotów sprawia wrażenie przytłoczenia i zmniejsza powierzchnię. Po drugie utrudnia przyszłemu właścicielowi identyfikację z nową przestrzenią.

5. Oświetlenie pomieszczeń

Światło we wnętrzu lokalu sprzyja jego ekspozycji. Rozświetlone pomieszczenia wydają się większe, pozytywnie wpływają na nastrój i zyskują na atrakcyjności. Wykorzystaj tę wiedzę do podkreślenia walorów sprzedawanej nieruchomości. Wymień żarówki na mocniejsze, uzupełnij braki w źródłach światła, dodaj charakteru lampami.

6. Aranżacja nieruchomości

Metamorfoza mieszkania polega między innymi na tym, aby układ wyposażenia dawał wrażenie przestronności i funkcjonalnego komfortu. Należy pamiętać, że zagracenie lokalu zniechęca potencjalnych kupujących oraz obniża wartość nieruchomości. W takim wypadku warto usunąć z otoczenia pewne elementy umeblowania i poprzestawiać pozostałe wyposażenie. Czasem wystarczą niewielkie zmiany aranżacyjne, żeby przyspieszyć sprzedaż.

7. Home staging

Gdy nie masz pomysłu, jak zwiększyć potencjał sprzedażowy mieszkania, możesz poszukać efektownych i niskonakładowych inspiracji dekoratorskich w wirtualnych zasobach. Albo zlecić realizację pełnego home stagingu doświadczonej firmie. Dla części właścicieli profesjonalna stylizacja wnętrz zapewne będzie zbawienna, szczególnie kiedy chodzi o szybką sprzedaż mieszkania (ewentualnie jego błyskawiczny wynajem), a nieruchomość od dłuższego czasu zalega na rynku.

Wpływaj na wyobraźnię i emocje

Chcąc szybko sprzedać mieszkanie lub dom, warto jeszcze zadbać o parę szczegółów. Dobrze przygotowana oferta sprawi, że Twoja nieruchomość zadziała na wyobraźnię, stanie się barwna i bardziej zachęcająca. Pamiętaj, że nie sprzedajesz zwykłego lokalu tylko nowy komfort życia. Sensowny koncept, prawda?

1. Atrakcyjne zdjęcia

Aby wyróżnić nasze mieszkanie, powinniśmy zrobić dobrej jakości zdjęcia, tak aby pomieszczenia wydawały się przestronne. Warto zadbać, aby na każdy pokój przypadały dwa inne kadry. Oprócz zaprezentowania atutów wewnątrz lokalu, potencjalni nabywcy chętnie obejrzą widok z okna, a także budynek z zewnątrz. Jeżeli nie jesteś pewny swoich umiejętności fotograficznych to dobrym pomysłem okazać się może zamówienie fotografa nieruchomości, który wykona profesjonalną sesję.

2. Plan mieszkania

W procesie sprzedaży rzut rozkładu pomieszczeń nieruchomości często jest bardzo istotnym elementem dla przyszłych właścicieli. Plan powinien zawierać metraż poszczególnych wnętrz, obrazować rozmieszczenie drzwi, okien i ścian nośnych, wskazywać funkcje pomieszczeń oraz usytuowanie względem stron świata. Gdy nie dysponujesz rysunkiem architekta, możesz skorzystać z darmowych narzędzi dostępnych w sieci jak np. Planer 3D, Sweet Home 3D, itp.

3. Ogłoszenia nieruchomości

Umieszczając ogłoszenie o sprzedaży mieszkania powinniśmy pamiętać o napisaniu przekonywującego tekstu, który zaintryguje i wyróżni się na tle konkurencyjnych ofert. Powinien być czytelny, najlepiej podzielony na akapity. Co więcej, ważne jest podanie dokładnych parametrów oraz atutów mieszkania, które chcesz sprzedać. Żeby zwiększyć szansę na szybką transakcję gotową ofertę wyeksponuj w kilku serwisach ogłoszeniowych.

4. Wzmocnienie marketingu

Oprócz promocji w internetowych serwisach ogłoszeniowych możemy wywiesić banner na naszym domu lub w oknie mieszkania. Ponadto sprzedający mogą skorzystać z lokalnych serwisów, a nawet zamieścić ogłoszenie w lokalnej prasie. Inną doskonałą formą reklamy może być udostępnianie ogłoszenia za pomocą portali społecznościowych oraz powierzenie informacji o sprzedaży nieruchomości naszym znajomym, sąsiadom i rodzinie.

5. Zgodność z rzeczywistością

Trudno zaprzeczyć, że Twoja oferta powinna budzić emocje, ale równocześnie musi być zgodna ze stanem rzeczywistym. Nie przekraczaj granic, nie ukrywaj wad i nie naciągaj faktów. Przenoszenie podmiejskiej nieruchomości do miasta, zmiana dzielnicy na popularniejszą, dezinformacja w metrażu lub ukrywanie stanu prawnego nie zadziała korzystnie na Twój wizerunek sprzedawcy. Inwestorzy ostatecznie i tak poznają prawdę, a wtedy prawdopodobnie powstanie zakupowa bariera.

6. Prezentacja nieruchomości

Na koniec warto jeszcze przemyśleć porę prezentacji nieruchomości. Dobrą praktyką jest zapraszanie oglądających w godzinach, gdy mogą zapoznać się z wnętrzem przy naturalnym świetle. Ponadto miejmy pod ręką wizytówki oraz prospekty informacyjne, które będzie można wręczyć potencjalnym inwestorom. Miłe wrażenie stworzymy kupując słodkie przekąski dla gości i zadbamy o dobrą ekspozycję.



Nieruchomości komercyjne ogłoszenia