Wiele osób traktuje wyznaczanie celów jako opcję rezerwową. Mówią sobie: jak będę miał chwilę, kiedyś to zrobię. Tkwią w błędnym kole rzeczywistości, rezygnując z ogromnej siły i niezwykłych korzyści, jakie ta prosta czynność z sobą niesie. Tym bardziej, że pozorna oczywistość celów potrafi skutecznie uśpić naszą czujność oraz oddalić nas od pierwotnego zamysłu. Dlatego na drodze do własnej satysfakcji ważne jest formułowanie celów SMART, które jasno określą zadania i zachęcą nas do konsekwentnej pracy nad ich realizacją.
Każdy ma jakieś plany i szansę na spełnienie pomysłów. Nic dziwnego, że chętnie delektujemy się perspektywą wcielenia swoich atrakcyjnych koncepcji w życie. Oczywiście, lubimy też osiągać cele tak szybko, jak to możliwe. Bo przecież ile można czekać. Zwłaszcza, że każdy mijający dzień oznacza utracone możliwości, a my chcemy zauważać postęp. Tylko jak to zrobić? W jaki sposób wyznaczać cele, aby łatwiej osiągnąć wymarzony sukces? Co wyróżnia skutecznych wizjonerów, którzy potrafią przekuć ekscytujący pomysł w nieodparty cel?
Oni wiedzą, jak cenne są cele
Ludzi sukcesu charakteryzuje skupienie na uzyskaniu określonych efektów, dlatego świadomie, precyzyjnie i szczegółowo wyznaczają cele. Biznesmeni, inwestorzy, przedsiębiorcy, managerowie i celebryci na całym świecie opierają własne działania na wyraźnie zdefiniowanych intencjach. Najlepsi czynią to na piśmie, ponieważ zapisanie celu jest wysoce skuteczne.
Weź z nich przykład, a Twoje cele zawodowe, jak i osobiste zamienią się w twórcze wsparcie!
Po co pisemnie określać cel?
Prawdopodobnie słyszałeś stwierdzenie, iż cel niezapisany jest jedynie marzeniem, jeśli wolisz, możesz go nazwać życzeniem. Cóż, w tej materii droga na skróty przeważnie jest nieefektywna. Bez jasnego celu ciężko opracować plan działania i przewidzieć różnorodne okoliczności. Zwróć uwagę, że jeden duży cel stanowi element nadrzędny dla szeregu mniejszych celów, które w konsekwencji prowadzą do założonego wyniku.
Chodzi o to, że łatwo tutaj popełnić błąd, możesz zgubić się bowiem w gąszczu wielu szczegółowych celów, co gorsza, obrać niewłaściwe priorytety i rozczarować się rezultatem. Naprawdę nie warto podejmować takiego ryzyka.
Przyjrzyj się swoim założeniom
Decyzja o wzięciu przyszłości we własne ręce to często pierwszy milowy krok w kierunku zmiany. Bądź precyzyjny — upewnij się, że sam sobie stawiasz właściwe cele. Bo tylko dobrze sformułowane założenia mogą dać wymierne efekty. Szybciej, łatwiej i lepiej realizujesz cele, gdy wiesz, co będzie dla Ciebie idealnym rezultatem.
Zastanów się, jakie szanse powodzenia ma przedsiębiorca, którego celem jest: „Prowadzenie sprzedaży i generowanie przychodu”. Mając tak zdefiniowaną wizję przyszłości biznesu, można oczekiwać — w najlepszym wypadku — przeciętnych wyników. Cel jest enigmatyczny. Zdecydowanie nieprecyzyjny, abstrakcyjny i kruchy, prawda? A co się stanie, jeśli nasz przedsiębiorca wyrazi swoją misję bardziej plastycznie?
Na przykład wyznaczy cel:
W ciągu 12 miesięcy podpiszę kontrakt z niemiecką firmą X i wprowadzę na rynek 5 nowych produktów XYZ, które w ciągu 3 lat wygenerują średni roczny dochód na poziomie 700 tysięcy złotych.
Jak mogę to osiągnąć? — zadania i harmonogram działań:
- .................................................................
- .................................................................
- .................................................................
Szanse powodzenia diametralnie wzrosły. Zniknął problem ogólności. Teraz cel właściciela firmy jest klarowny, określony w czasie i można rozpocząć opracowanie dla niego szczegółowej strategii — planu realizacji. Koncentracja poszybowała w górę, mózg analizuje możliwości, natomiast sam cel wpisał się głęboko w pamięć. Codziennie można do niego wracać, oceniać postępy oraz reagować, jeśli zaistnieje taka konieczność.
Wyznaczaj cele metodą S.M.A.R.T.
Jeśli należysz do grona pragmatycznych i przedsiębiorczych osób, zasada SMART ułatwi Ci zarządzanie projektami. Ów „sprytna” metoda pomaga trafnie precyzować cele, sprawdza się w obszarze skutecznego planowania oraz cieszy dużą popularnością wśród ludzi ceniących idee zarządzania sobą w czasie.
Akronim SMART pochodzi od pięciu angielskich słów (Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Timely defined), które łącznie tworzą spójną teorię formułowania celów. Niektórzy rozbudowują podstawową wersję skrótowca o kolejne dwa wyrażenia (Exciting — ekscytujący, Recorded — zapisany), wówczas powstaje SMARTER.
Chcesz wiedzieć, jak wyznaczać SMART cele?
Teraz możesz prześledzić schemat i wprowadzić tę technikę w życie.
Każdy wytyczany przez Ciebie cel powinien być:
Skonkretyzowany
Twoja stymulująca i rzeczowa koncepcja
Wyznacz prosty, konkretny oraz prowadzący do zaangażowania priorytet. Wystrzegaj się pustosłowia, tzw. sloganów. Dla przykładu: „Zwiększyć obroty w firmie” lub „Odbyć więcej szkoleń”, to hasła mało namacalne, niejednoznaczne i nieprzekonujące. Pozostawiają zbyt wiele przestrzeni na swobodną interpretację. Chyba przyznasz, że są niezobowiązujące, zasadniczo powierzchowne i rozproszone?
Mierzalny
Zyskowne wyzwanie o uchwytnych wynikach
Postaraj się ustalić mierzalny poziom satysfakcji dla swoich celów — planowaną efektywność. Poziomem satysfakcji może być na przykład: kwota przychodu, liczba dokonanych transakcji, przejście z niższego stanowiska na wyższe, zredukowanie wydatków o konkretną sumę, procentowe zwiększenie sprzedaży, spłata zadłużenia, kupno nowego domu z 4 sypialniami i 2 łazienkami, etc.
Cele mierzalne są precyzyjne i łatwiej je osiągnąć. Do tego realizujesz zamiary zgodnie z planem, więc minimalizujesz ryzyko dotarcia, gdzie indziej niż chciałeś. Kiedy osiągniesz cel, będziesz o tym wiedział.
Atrakcyjny
Świadomy bodziec motywujący
Odpowiedzialne ustalanie celów polega na płynnym przejściu od ogólności do scharakteryzowania szczegółów i zaplanowaniu ich realizacji. Istotna jest również znajomość powodu, który wywołuje w Tobie motywację do podejmowania starań w długofalowej perspektywie. Im silniejszy powód, tym wyższa jest Twoja koncentracja, zaangażowanie i wytrwałość w dążeniu do wyjątkowo atrakcyjnego celu.
Solidny powód to niezwykle praktyczny impuls, który pozwala Ci zacząć, a później utrzymać właściwy kurs. Jednak nie daj zwieść się nadmiernie ambitnemu wyzwaniu, bo w długim terminie prawdopodobnie dopadnie Cię frustracja. Lepiej skup się na małych etapach projektu i ciesz się swoimi ułamkowymi zwycięstwami. Przecież nie stworzysz oszałamiającego imperium i nie napiszesz bestsellerowej powieści w jeden dzień!
Rzeczywisty
Realna perspektywa osiągalności
Cel rzeczywisty, to taki, który faktycznie planujesz osiągnąć. Stanowi realną do wypracowania koncepcję. Pamiętaj, że zapisując pod wpływem impulsu — bądź presji innych osób — nieprzemyślane postanowienia sprawiasz, iż stają się one bezwartościowe. Nie masz zamiaru ich zrealizować. Ten scenariusz jest najbardziej nonsensownym działaniem. Warto zatem mądrze ustalić cele, jeśli pragniesz je spełnić. Po prostu musisz rzeczywiście chcieć osiągnąć dany wynik, żeby do niego dążyć.
Zadbaj, aby Twoje cele były ambitne, ale możliwe do zrealizowania. Jeśli przesadzisz z poziomem trudności, możesz się szybko poddać i pozostać z uczuciem porażki, jeżeli jednak uda Ci się realizować swój wysoce ambitny cel satysfakcja będzie niesamowita. Przeanalizuj własne reakcje w różnych sytuacjach i ustal poprzeczkę na optymalnym dla siebie poziomie.
Terminowy
Ekscytujący horyzont czasowy
Zdefiniuj przybliżony limit czasowy, w jakim planujesz urzeczywistnić swój projekt. Ale uwaga! Uwzględnij przy tym fakt, że mamy zdumiewającą skłonność do przyjmowania przesadnie optymistycznych założeń. Więc żeby zachować kontrolę i zoptymalizować własną mobilizację, określ rozsądny termin na wykonanie zadania. Dzięki temu zyskasz klarowną podstawę do zbudowania strategii oraz sporządzenia harmonogramu poszczególnych czynności, niezbędnych do osiągnięcia celu w ustalonym przedziale czasowym.
Na finał postaraj się zachować skupienie, cierpliwość oraz wytrwaj we własnym postanowieniu. Chyba warto zrealizować obiecujące plany, jeśli są Twoją szansą na sukces, prawda?