Rozkręć swój biznes

Dołącz teraz i dodawaj darmowe ogłoszenia!

Jak urządzić biuro, aby podnieść efektywność pracy?

Organizacja miejsca pracy: Biuro

Aranżacja firmowego biura ma znaczenie zarówno wizerunkowe, jak i praktyczne. Dostosowanie wnętrza do potrzeb pracowników warto traktować poważnie, ponieważ jego atrybuty wpływają na wyniki całej organizacji. Umiejętnie rozplanowana przestrzeń rzutuje nie tylko na samopoczucie zespołu, lecz także sprzyja koncentracji na zadaniach i może zwiększyć poziom produktywności firmy. Zatem jak urządzić biuro, aby podnieść efektywność pracy?

Codziennie mniejsza lub większa armia osób pracuje w obrębie biura nad przyszłością przedsiębiorstwa. Ruszyć na aranżacyjny podbój komercyjnej przestrzeni bez zrozumienia rzeczywistej percepcji i warunków potrzebnych zatrudnionym jednostkom do wydajnego działania, to jakby torpedować własne zwycięskie oddziały.

Ulepszone biuro to zyskowne wyzwanie

W miejscu pracy spędzamy co najmniej 40 godzin tygodniowo, co daje około 180, a czasami nawet 200 godzin miesięcznie. Należy więc zadbać o to, aby przestrzeń biurowa była komfortowa i satysfakcjonująca nie tylko dla kontrahentów, ale przede wszystkim dla pracowników. Patrząc z perspektywy inwestora, odpowiednio zorganizowane otoczenie, może przełożyć się na twórczą witalność, obniżenie poziomu stresu, poprawę nastroju i wyjątkową produktywność załogi.

Jeżeli w firmie zatrudnionych jest kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt osób, to warto zastanowić się, ile w skali miesiąca zyska przedsiębiorstwo, gdy jego pracownicy będą zadowoleni z miejsca zatrudnienia, należycie skoncentrowani i zaangażowani w swoją misję. 

Nie od dzisiaj wiadomo, że zadowolony pracownik pracuje lepiej i łatwiej pozyskuje klientów. Trudno bowiem oczekiwać, że niezadowolony członek zespołu będzie uczestniczył z zapałem w projektach, albo miał życzliwe nastawienie do kontrahentów, z którymi negocjuje umowy. Dla pracodawcy to chyba całkiem sensowny argument.

Świadoma organizacja miejsca pracy

Aby podnieść komfort pracy warto pomyśleć o tym, aby firmowe wnętrze było dla pracobiorców miejscem przyjaznym, w którym swobodnie skupiają uwagę na obowiązkach i do którego przychodzą z przyjemnością. Dostosowanie aranżacji biura do zróżnicowanych wymagań pracowników, wybór kolorystyki i oświetlenia, jak również umiejętne umiejscowienie i urządzenie poszczególnych stanowisk pracy z pewnością pomoże uzyskać pożądany efekt. Funkcjonalną i estetyczną całość. 

Po pierwsze: Biurkowe historie

Ustawienie biurka wpływa na efektywność pracy — zarówno na poziom koncentracji jak i dobre samopoczucie pracowników. Bardzo często niewłaściwie rozmieszczenie biurek wręcz utrudnia im realizację zadań. Dlatego podczas aranżacji biura warto zwrócić uwagę, czy osoby wykonujące swoje obowiązki pracują w komfortowym położeniu. Nie siedzą skierowane przodem do ściany, mając za sobą otwarte drzwi lub innych współpracowników, albo w przeciągu. Przekłada się to oczywiście nie tylko na stopień rozproszenia i zmęczenia, ale także na relacje ze współpracownikami oraz klientami.

Po drugie: Mniej znaczy więcej

Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na produktywność jest utrzymanie ładu zarówno stanowiska pracy, jak i otoczenia. Biurowa przestrzeń oraz miejsca pracy powinny być przede wszystkim czyste, zadbane i schludne. Niektórzy pracownicy być może nie lubią przesadnej dbałości o porządek, jednak należy pamiętać, że kontrahenci zwracają na ten element szczególną uwagę. Zderzenie z bezładem nie pozostaje obojętne również dla osób, które współużytkują daną strefę roboczą.

Zatem wszystkie niepotrzebne detale powinny zniknąć z powierzchni biurka, m.in.: zbędne stosy dokumentów, nieprzydatne przedmioty, zdjęcia rodziny pracownika, śmieci, resztki jedzenia. Psychologowie twierdzą, że te właśnie składniki najczęściej wywołują u klientów niechęć, gdyż sprawiają wrażenie, iż pracownik jest osobą niekompetentną i niechlujną. Do tego uporządkowane biuro to wyższy stopień skupienia i wolna przestrzeń dla kreatywności.

Po trzecie: Siła powierzchni

Badania, które dotyczą odczuwania i oceniania przestrzeni udowadniają, że małe pomieszczenia dają poczucie bezpieczeństwa, natomiast duże — tworzą poczucie swobody, władzy. Toteż im większy gabinet/biurko, tym pracownik wydaje się silniejszy. Jednym ze sposobów pozwalających wygrać w świecie biznesu jest organizowanie zebrań lub prowadzenie negocjacji właśnie we własnym biurze — czujemy się silniejsi na własnym terenie.

Znacznie istotniejsze jest jednak to, by projektując stanowiska pracy, brać pod uwagę uwarunkowania przestrzenne pracownika. Czuje się on przecież właścicielem miejsca pracy, od jego zaplanowania zależy zatem samopoczucie człowieka i wydajność pracy.

Po czwarte: Przestrzeń osobista

Równie istotna jest odczuwana przez nas terytorialność, która daje poczucie bezpieczeństwa. Obszar przestrzeni personalnej w kontaktach zawodowych średnio wynosi 1 metr. Co ciekawe, przestrzeń ta bywa odmiennie postrzegana w różnych kulturach. Na przykład Amerykanie i Brytyjczycy zwykle potrzebują dużo większej przestrzeni osobistej, natomiast Włosi mniejszej (nawet 40 cm!).

Po piąte: Oddziaływanie koloru

W aranżacji firmowego biura ważna jest także kolorystyka. Udowodniono, że jaskrawe kolory ujemnie wpływają zarówno na pracowników, jak i na interesantów. Nie tylko są niekorzystne dla oczu, ale również sprawiają, że ludzie, którzy znajdują się w biurze szybciej się denerwują. Ciemne kolory także nie są najlepszym wyjściem, ponieważ mogą prowadzić do znużenia. Najbezpieczniej wybrać kolory stonowane, ale w jaśniejszych odcieniach — na przykład beż, zgaszony róż, jasna zieleń.

Po szóste: Oświetlenie miejsca pracy

Odpowiednie oświetlenie to kolejny element wpływający na podniesienie efektywności pracy. Piekące oczy i bóle głowy, spowodowane nieadekwatną instalacją oświetleniową, z pewnością nie służą intelektualnej produktywności. Jednak projektując oświetlenie pomieszczeń biurowych, należy pamiętać, że powinnością pracodawcy jest przestrzeganie obowiązujących w Polsce norm. Czyli zapewnienie pracownikom oświetlenia dostosowanego do rodzaju wykonywanych zadań, o natężeniu zgodnym z uregulowaniami prawnymi w sprawie bezpieczeństwa pracy.

Po siódme: Temperatura w biurze

Jak się okazuje, nie bez znaczenia pozostaje również temperatura panująca w pomieszczeniach biurowych. Sprawny system wentylacji oraz dobór właściwych rozwiązań w zakresie ogrzewania i klimatyzacji mogą realnie przełożyć się zarówno na poziom oszczędności w firmie, jak i na twórczą efektywność pracowników. Badania wykazują, że w optymalnych warunkach (21-23°C) wydajność pracowników wzrasta nawet o 6 proc.

Po ósme: Rośliny w miejscu pracy

Żywe rośliny ustawione w przestrzeni biurowej są naturalną ozdobą wnętrza i pozytywnie oddziałują na nastrój pracowników. Oprócz walorów estetycznych i kojącego napięcie efektu „zielonego biura” przemawia za nimi jeszcze wymiar praktyczny. Otóż tak, rośliny to doskonały sposób na odświeżenie otoczenia pracy. Odpowiednio dobrane gatunki efektywnie oczyszczają powietrze z substancji toksycznych i zwiększają jego wilgotność.


Niska efektywność pracy kosztuje naprawdę sporo. Zwłaszcza gdy zostanie zignorowana przez pracodawcę.
A może warto wziąć pod lupę aranżację firmowego biura i dostosować wnętrze do potrzeb pracowników?