Szukając nowej lub pierwszej pracy należy zacząć od napisania CV. To od niego w głównej mierze zależy, czy zostaniemy poproszeni na rozmowę kwalifikacyjną lub czy potencjalny pracodawca zadzwoni do nas, gdy pojawi się u niego wolne stanowisko pracy. Warto zatem przyłożyć się, aby pisanym słowem pokonać pozostałych kandydatów. W takim razie jak stworzyć dobre CV?
Na samym początku kluczową rolę odgrywa wygląd pisma. Osoba pracująca w kadrach lub rekrutująca pracowników najpierw krótko lustruje dokument i dokonuje wstępnej oceny. Pozytywnie odebrane CV w dalszej kolejności jest dokładnie czytane i poddawane ponownej ocenie.
W internecie znajdziesz mnóstwo inspirujących wzorów CV, możesz także sięgnąć po gotowe szablony, a nawet kreatory, dzięki którym szybko wygenerujesz profesjonalne Curriculum Vitae.
Meritum plus chronologia
Należy przede wszystkim pisać zwięźle i treściwie. Twoje CV nie powinno przekraczać dwóch stron formatu A4. Ponadto pamiętaj, aby tworzyć je zgodnie z zasadą odwróconej chronologii. Wszystkie ostatnie szkoły powinny znajdować się na górze danego działu.
- Przyciągaj uwagę do istotnych faktów, odpowiednich do wymagań danego stanowiska.
- Twoje doświadczenie oraz kompetencje to priorytetowe informacje dla pracodawcy.
Dobierz stosowne zdjęcie
Zdjęcie nie jest obowiązkowe, ale... Kadrowiec w procesie rekrutacji ma do czynienia z wieloma nieznanymi osobami. Dobrze zatem jest umieszczać swoje oficjalne zdjęcie, które z pewnością odświeży pamięć i pomoże dopasować naszą postać do właściwego CV. Dopilnuj, aby Twoja fotografia miała odpowiedni poziom. Prostota, elegancja oraz przyjazny wizerunkowo uśmiech to klasyka, której warto się trzymać wkomponowując w dokument własny „Business Portrait”. W niektórych sytuacjach wręcz opłaca się zainwestować w sesję biznesową u profesjonalnego fotografa.
Podaj poważny adres e-mail
Zamierzając podjąć pracę i rozpowszechniając przy tym swój adres mailowy warto założyć konto z poważną nazwą. Najlepiej aby adres składał się z imienia i nazwiska. Wbrew pozorom ten drobny detal w znacznym stopniu wpływa na to, jak osoby rekrutujące odbierają Twoją aplikację. Powiedzmy uczciwie pseudonim „ludojad28” zasadniczo nie kojarzy się z dojrzałością kandydata, jego zdroworozsądkowym i rzetelnym podejściem.
Zrób wrażenie profesjonalną formą CV
CV musi być przejrzyste i estetyczne, z prostym formatowaniem, bez użycia fantazyjnej czcionki. Oczywiście warto stosować pogrubienia, wypunktowania oraz drukowane litery, zwłaszcza przy tytułach poszczególnych działów.
- Wystrzegaj się błędów ortograficznych, literówek i źle postawionych znaków interpunkcyjnych.
- Aby dokument prezentował się idealnie konsekwentnie stosuj formaty dat.
To tyle odnośnie prezentacji samego dokumentu. Kolejnym istotnym punktem jest zawartość.
Poinformuj o swoich atutach
Kandydat musi opisywać swoje umiejętności zgodnie z prawdą, bez koloryzowania faktów. W profesjonalnie opracowanym CV powinno się znaleźć meritum sprawy, czyli treść pisana pod konkretne ogłoszenie lub wybranego pracodawcę. Dlaczego? Ponieważ prezentujesz swoją osobę pod kątem wymaganych na danym stanowisku cech. Czego innego oczekuje się od kandydata na magazyniera, czy też pracownika biurowego. W obu przypadkach skupiasz uwagę na zupełnie innych walorach własnej osobowości.
Pisząc skuteczne CV należy w miarę możliwości pomijać „niewygodne” niuanse. Jeśli nie ma takiej potrzeby można przemilczeć fakt przyjmowania prac sezonowych, które dla wielu pracodawców są sygnałem, że dany kandydat może szukać pracy tylko do przyszłego lata. Nieraz sezonowe prace pozwalają więcej zarobić i rodzimi pracodawcy nie mają odpowiednich środków pieniężnych, by konkurować z zachodnimi ofertami prac i tamtejszymi zarobkami.
Zaprezentuj swój rozwój. Postaraj się unikać nadmiernego powielania zawodowych obowiązków, które sprawowałeś na uprzednio zajmowanych stanowiskach. Zamiast tworzyć nużącą kalkę zadań, zademonstruj proces rozkwitu swoich kompetencji i zwięźle zobrazuj wyjątkowe osiągnięcia.
Ułatw kontakt przyszłemu pracodawcy
Jedno jest pewne, Twoje CV musi zawierać wszystkie dane kontaktowe i zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Szczególnie ważne jest podanie dostępnego numeru telefonu, ponieważ pracodawcy najczęściej kontaktują się telefonicznie. Popularną formą odzewu jest także poczta elektroniczna.
Oto przykład CV i listu motywacyjnego. Wzory dokumentów mają spójny charakter.
Dodatek do CV
Jak napisać list motywacyjny?
Kiedy odpowiadamy na ogłoszenie o pracę, rozmyślamy, czy nasze dokumenty na pewno ktoś przeczyta. Wiele osób zastawia się, czy w ogóle warto załączać, a jeżeli tak, to jak napisać list motywacyjny.
Aby poszukiwanie pracy zakończyło się zdobyciem wymarzonego stanowiska, nasza aplikacja powinna być profesjonalna, ale nie sztampowa. Częstym błędem jest to, że kandydaci powtarzają w liście motywacyjnym informacje pierwotnie zawarte w Curriculum Vitae. Tymczasem list powinien do nich nawiązywać, jednakże uzupełniać, a nie powielać.
Właśnie w tym miejscu możemy dokonać wyważonej autopromocji. Podkreślić miarodajne osiągnięcia i opisać, jakie umiejętności i kwalifikacje nam dały, jak się dzięki nim rozwinęliśmy, albo wskazać punkty wspólne obowiązków wykonywanych na różnych stanowiskach.
Nie rozpisuj się jednak — list motywacyjny powinien mieścić się na jednej stronie A4. Najlepiej podaj parę solidnych powodów, dla których firma powinna akurat Ciebie wybrać na dane stanowisko — po prostu umotywuj swoją kandydaturę, stąd właśnie nazwa tego dokumentu.
Pamiętaj: To Twoja oferta! Nie chodzi o przedstawianie, dlaczego chcesz pracować w tej firmie na tym stanowisku, ale co możesz zaoferować pracodawcy, jakie korzyści będzie miał z zatrudnienia Ciebie — co wniesiesz do firmy.
Na koniec ważną sprawą, by zrobić dobre wrażenie na potencjalnym pracodawcy, jest dopasowana do siebie szata graficzna CV oraz listu motywacyjnego (kolory, krój i rozmiar czcionki, odstępy akapitów). Ta sztuczka nie sprawi, że rekruter pomyśli: "O! Ten kandydat idealne spełnia kryteria wymagań." Ale atrakcyjna wizualnie konsekwencja daje szansę stworzenia odczucia, że Twoje dokumenty aplikacyjne posiadają wyższą wartość.