Chciałbyś skuteczniej zarządzać sobą w czasie i sprawniej organizować zadania? Interesują Cię metody, które pozwalają szybciej osiągać sukcesy? Masz ochotę cieszyć się wynikami swojej pracy, a jednoczenie zyskać więcej wolnej przestrzeni? Poznaj kilka sprawdzonych sposobów, które mogą korzystnie wpłynąć na wzrost Twojej produktywności.
Zastanawiałeś się kiedyś, jakim sposobem pewne osoby są w stanie uzyskać więcej w tym samym czasie, którym Ty dysponujesz? Przecież doba ma tylko 24 godziny i jest jednakowa dla wszystkich. Więc jak oni to robią, skoro wielu innym wciąż brakuje czasu na zasadnicze czynności? Odpowiedź jest równie złożona, co prosta — inaczej podchodzą do zarządzania czasem oraz wykonywania poszczególnych czynności.
Poniżej znajdziesz siedem strategicznych wskazówek, dzięki którym masz szansę zwiększyć swoją wydajność i ułatwić sobie życie.
1. Opracuj realny plan i czas wykonania czynności
Utwórz listę zadań i priorytetów do wykonania. Możesz sporządzić szczegółowy plan tygodniowy oraz ogólny zarys długoterminowy. Ważne, abyś wiedział, w którą stronę zmierzasz i jakie kroki musisz podjąć, aby zrealizować swój cel. W planie tygodniowym zapisuj, co planujesz zrobić w kolejnych dniach. Nie przeceń swoich sił. Rozplanuj harmonogram w sposób możliwy do realizacji, nawet wówczas, jeśli pojawią się komplikacje. Poświęć chwilę teraz, żeby później nie tracić czasu.
2. Uwzględnij regułę 60/40 w swoich planach
Nie planuj czasu w 100%, a jedynie w 60%. Pozostałe 40% jest Twoim zabezpieczeniem na wypadek nieprzewidzianych spraw i wydarzeń. W tę czterdziestoprocentową proporcję wpisują się nagłe zadania, czas potrzebny na przemieszczanie z punktu A do punktu B, różnorodne przyziemne czynności, a także Twój relaks i osobiste potrzeby.
3. Pozbądź się zaległych zadań
Skończ z wymówkami i nawykiem odkładania projektów na później. Pomyśl, jak cenny jest Twój czas i jak szybko mija. Zastanów się ile takie działanie kosztuje Cię później stresu i frustracji. Zadania zamiast znikać, piętrzą się, nawarstwiają i mocniej Cię przytłaczają. Nie doprowadzaj do krytycznej sytuacji, kiedy zegar tyka niczym mechanizm ładunku wybuchowego. Zamiast odkładać zadania na ostatnią chwilę, wykonaj je. Po co panikować przed detonacją, skoro możesz nie dopuścić do uzbrojenia bomby?
4. Przeanalizuj swoje cykle energetyczne
Zwróć uwagę na swoją wydajność o różnych porach dnia i rozplanuj pracę zgodnie ze swoimi cyklami energetycznymi. Zatem jeśli wstajesz o poranku niczym skowronek, pełen wigoru i entuzjazmu, zarezerwuj ten czas na efektywne działanie.
5. Bądź niedostępny i uporządkowany
Podczas koncentracji na pracy unikaj wszystkich bodźców mogących rozproszyć Twoją uwagę i odwlec w czasie realizację zadania. Jeśli tego nie zrobisz, będziesz ślęczał nad projektem o wiele dłużej. Telefon, komunikator, przygodne wizyty znajomych, koleżeńskie e-maile, serwisy społecznościowe i telewizor pozostaw na później. Utrzymuj perspektywę osiągnięcia celu, ponieważ to Ty poniesiesz konsekwencje w postaci niespełnionego sukcesu. Nikt inny.
Kolejnym czynnikiem zakłócającym i dekoncentrującym jest zabałaganione miejsce pracy. Posprzątaj biurko i przestrzeń w zasięgu swojego wzroku. Pozostaw tylko przedmioty niezbędne do pracy. Przewietrz pomieszczenie i przystąp do pracy z czystym, świeżym umysłem.
6. Deleguj zadania
Jesteś przekonany, że wszystko musisz wykonać samodzielnie? Przeanalizuj sytuację i zastanów się, czy jednak części zadań nie mógłbyś oddelegować. Na ile Cię to odciąży? Ile czasu zaoszczędzisz i na co będziesz mógł go przeznaczyć? Co by było, gdyby ktoś inny przejął choćby jakąś drobną czynność?
7. Nagradzaj się za efekty!
Pamiętaj o sobie, zarezerwuj czas na chwile przyjemności, odpoczynku i wytchnienia. Weź głęboki oddech podczas spaceru, zaplanuj spotkanie z przyjaciółmi, obejrzyj ulubiony program w TV, odwiedź salon masażu lub wybierz się do teatru. Przygotuj sobie pulę nagród, po które sięgniesz po każdym produktywnym etapie swojego działania. Dzięki temu odzyskasz siły, nabierzesz energii oraz motywacji do dalszej pracy. Staniesz się bardziej wydajny i skuteczny.
Stawiaj sobie praktyczne wyzwania, bądź wytrwały i dąż do realizacji celu. Wypracuj swój indywidualny system organizacji czasu i wykonywania projektów, który Cię usatysfakcjonuje. Podstawy już znasz.
Planowanie i uczciwa konsekwencja jest najkrótszą drogą do sukcesu i wyższej efektywności!