Zyskownie dla biznesu

Dropshipping w praktyce. Wady i zalety modelu w e-commerce

Dropshipping w praktyce. Biznes B2B

Dropshipping od pewnego czasu cieszy się popularnością na polskim rynku. To wszystko za sprawą wygodnej współpracy z producentami i ograniczeniu kosztów działalności biznesowej. Faktem jest, że model logistyczny sprzedaży dla branży e-commerce posiada wiele zalet. Ułatwia szybki start sklepu internetowego oraz upraszcza procesy w sferze zintegrowanych operacji. Jak to działa i czy dropshipping jest genialną strategią osiągnięcia sukcesu i minimalizowania ryzyka?

Dawniej, gdy metody logistyczne i outsourcing nie były tak rozwinięte, większość przedsiębiorców przechowywała towar w magazynie, żeby móc nim handlować. Współcześnie to nadal żywa praktyka, jednak rozkwit systemów informatycznych i branży e-commerce pozwolił na handel produktami, których firmy nie posiadają fizycznie w magazynie. Dysponuje nimi dostawca — producent lub hurtownia.

Czym jest dropshipping?

Nawet jeżeli do tej pory nie zetknąłeś się z angielskim terminem dropshipping to robiąc zakupy w którymś ze sklepów internetowych, prawdopodobnie część zamówień dotarła do Ciebie właśnie w ten sposób.

Idea dropshippingu polega na tym, że cały proces wysyłki zamówienia do klienta końcowego spoczywa po stronie dostawcy. Sprzedawcy w sklepie internetowym często w ogóle nie widzą realnego towaru.

Na pierwszy rzut oka dropshipping jawi się jako „złotodajne źródełko”, które oferuje rozsądne zasady współpracy biznesowej (w układzie B2B). Możemy wszak sprzedawać towar bez ryzyka i ponoszenia kosztów magazynowania. W praktyce jednak trzeba mieć na uwadze pewne minusy korzystania z tej metody, ale o tym za chwilę. Najpierw przejdźmy do zalet dropshippingu.

  Dropshipping — jasna strona mocy

Zalety

1. Oszczędność pieniędzy

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, dropshipping to sporo oszczędności dla e-przedsiębiorców. Uruchomienie biznesu jest szybkie i strategicznie tanie. Bez wątpienia konkurencyjne w stosunku do tradycyjnego modelu działalności. Wszystkie koszty logistyczne leżą po stronie dostawcy, co oznacza, że nie musisz:

  • utrzymywać powierzchni magazynowej,
  • inwestować środków w zapełnienie magazynu towarem,
  • zatrudniać personelu obsługującego magazyn i wysyłkę,
  • ponosić kosztów systemu monitoringu, ochrony oraz ubezpieczeń,
  • przechowywać zapasów wolno rotujących (zalegających w magazynach),

Unikasz w ten sposób wielu kosztów, bądź lokowania kapitału w produkty, które niekoniecznie są hitami sprzedaży. W gruncie rzeczy ograniczasz także ryzyko strat, w przypadku, gdy postanowisz sięgnąć po asortyment premium i luksusowy lub decydujesz się na składowanie towarów wielkogabarytowych.

2. Czas jako wartość dodana

Poza oszczędnością pieniędzy dzięki dropshippingowi oszczędzamy niewątpliwie czas. Sprawdzanie dostaw, pakowanie paczek, obsługa zwrotów — to wszystko wymaga zaangażowania Twojej uwagi, którą możesz przecież poświęcić na marketing, zwiększenie zasięgu i wyników sprzedażowych oraz perfekcyjny kontakt z klientem.

3. Szersze perspektywy, nowe pole działania

Dropshipping wiąże się również z możliwością znacznego poszerzenia oferty e-sklepu, bądź całkowitego jego przebranżowienia. Dzięki temu modelowi logistycznemu możemy oferować na stronie produkty mniej popularne i droższe, na których magazynowanie normalnie byśmy sobie nie pozwolili. Trzeba też pamiętać, że profilowanie koszyka zakupowego przebiega bez własnego wkładu finansowego.

4. Automatyzacja cyklicznych procesów

Automatyzacja procesu sprzedażowego w usłudze dropshipping nie stanowi już problemu. Aktualnie integracja sklepów online z hurtowniami jest szybko dostępna, a programy połączone z jednostkami współpracującymi zapewniają płynną wymianę informacji między dostawcami i odbiorcami. W związku z tym nie musisz się martwić o aktualizację cen, stanów magazynowych, czy import danych i zdjęć produktów.

5. Ocena potencjału sprzedażowego

Przedsiębiorstwa z sektora handlu elektronicznego traktują nieraz dropshipping jako praktyczne narzędzie prognozowania sprzedaży. Nim zainwestują w hurtową ilość danego towaru, analizują uprzednio trendy, badają popyt, oceniają potencjał rynkowy i szacują wielkość przyszłej sprzedaży. Jeżeli otwierasz nowy punkt handlowy, niewykluczone, że warto pomyśleć o modelu logistycznym, aby obiektywnie określić wartość biznesu.

6. Gwarantowany zysk

Dropshipping ogranicza ryzyko w sytuacji niepowodzenia. Kiedy nie sprzedajesz — nie płacisz. Kiedy sprzedajesz, zarabiasz. Wszystko zleży od tego jak intensywne działania sprzedażowe prowadzisz. Ponadto masz spory wybór asortymentu, który w każdej chwili możesz przetestować. Co więcej, dostawcy oferują nawiązanie współpracy w dwóch schematach, marżowym lub prowizyjnym. Masz zatem szansę porównać oba warianty i zadecydować, który wypada korzystniej z punktu widzenia interesów Twojej firmy.

  Dropshipping — ciemna strona mocy

Wady

1. Problemy z dostawą zamówionego towaru

Dropshipping jak wszystko na świecie ma swoje minusy. Pierwszym z nich jest całkowite uzależnienie od dostawcy i ewentualne błędy w procesie realizacji zamówień. Mając wysyłkę po swojej stronie możemy zrobić wszystko co w naszej mocy, by zamówienie szybko opuściło firmę. Przy korzystaniu z wysyłki od dostawcy trzeba pamiętać, że obsługuje on wiele firm i niekoniecznie musi zdążyć wysłać akurat nasze paczki. Pomimo tego, że ciężar wysyłki spoczywa na dostawcy, to sklep internetowy i bezpośredni sprzedawcy odpowiadają przed klientem końcowym. Ogólnie rzecz biorąc, wszelkie pomyłki bądź uchybienia dystrybutora wpłyną na reputację Twojego sklepu.

2. Odbiór osobisty, zwroty i reklamacje

Przy dropshippingu powstają różnego rodzaju problemy logistyczne, jak na przykład brak możliwości odbioru osobistego, choć w tym wypadku można przecież nadać paczkę na adres sklepu internetowego, jeśli ma on stałą siedzibę. Istnieją również przypadki, że klienci końcowi nie wiedzą gdzie mają odesłać produkty do zwrotu lub reklamacji. Wybierając zatem ten model sprzedaży w e-commerce przyda się czytelny i prosty schemat informacyjny dla klientów, sygnalizujący zasady i warunki e-sklepu.

Dobra wiadomość natomiast jest taka, że stale rośnie liczba dostawców, którzy dbają o obsługę posprzedażową, a tym samym mierzą się z sytuacjami kryzysowymi (reklamacje, wymiana, zwroty towaru, anulowanie lub wzbogacanie zamówień, zmiana danych).

3. Kosztowne procesy integracji

Czasem dropshipping może słono kosztować. Niektóre hurtownie i firmy dystrybucyjne każą sobie płacić za integrację z ich bazą produktową i stanami magazynowymi. Te koszty niwelują się przy odpowiednim obrocie, jednak dla początkującego e-przedsiębiorcy mogą okazać się sporą barierą.

4. Niebezpieczne powielanie treści

Dropshipping często oznacza kopiowanie bazy produktów, zdjęć i opisów. Rodzi to pewne trudności z pozycjonowaniem strony w sieci. Należy mieć na uwadze, że Google gorzej ocenia witryny ze skopiowaną treścią (tzw. Duplicate Content). Pomimo wielu ułatwień jakie daje dropshipping trzeba pamiętać, że unikalne opisy to podstawa dobrego pozycjonowania sklepu internetowego.

5. Mikrobiznes może nie zarobić

Opłacalność dropshippingu, szczególnie w małych e-biznesach z niewielką sprzedażą, może z biegiem czasu znacząco spadać. Wysoka konkurencja, niskie marże, koszty pozyskania klientów, opłaty za oprogramowanie sklepu internetowego, suma firmowych wydatków, wydłużone terminy realizacji zamówień — to wszystko ważne rzeczy z punktu widzenia przedsiębiorcy. Okazuje się, iż „złotodajne źródełko” bywa jednak niekiedy zaskakująco nierentowne, a zobowiązania finansowe pochłaniają cały zysk.

Handel elektroniczny prowadzony na niewielką skalę niekoniecznie musi pokryć nakłady inwestycyjne, dlatego decyzje warto podejmować w oparciu o dokładną analizę i kalkulację kosztów.


Jak widać, w praktyce dropshipping wiele ułatwia, choć niekoniecznie musi być najlepszym modelem prowadzenia biznesu internetowego. Nie można do niego podchodzić w sposób bezrefleksyjny. Jeżeli decydujesz się otworzyć placówkę handlową w schemacie dropshippingu, warto mieć na uwadze szanse i zagrożenia jakie ze sobą niesie. Przeanalizować zasady współpracy, w tym identyfikację sklepu, poziom inwestycji, marże oraz siłę konkurencji (cenową, marketingową, jakościową, obsługową). Spróbować na chłodno ocenić własny pomysł na biznes, trzymając się faktów.