Natarczywa reklama w sieci jest wszechobecna, w związku z tym lawinowo rośnie liczba internautów korzystających z programów blokujących przekaz reklamowy. Polska jest europejskim rekordzistą w walce z reklamami. Czy zatem jest jakaś alternatywa? Coś, co przekona korzystających z zasobów sieci i otworzy ich na sugestie. Otóż tak, czarodziejskie zaklęcie — content marketing, czyli marketing treści. Logiczne następstwo odrzucenia przez internautów promocji nazbyt wprost oraz obserwacji zachowań konsumentów.
Content marketing to cenne narzędzie marketingowe. Szczególnie, gdy apetyt na wartościową treść wciąż rośnie, a firmy rokrocznie zwiększają budżety na tę formę promocji. Wystarczy spojrzeć w raport Content Marketing Institute, aby przekonać się, że marketing treści cieszy się dużym uznaniem.
Skuteczność działań content marketingowych przemawia do wyobraźni, wobec czego nadzwyczaj szybko wypierają one klasyczne strategie marketingowe. Skąd ta siła contentu? Z pewnej naturalności. Ów forma przekazu w prosty sposób wchodzi w interakcję z odbiorcą i nie jest natrętna.
Marketing treści, cóż to takiego?
Wymyślono wiele mądrych i obszernych definicji zagadnienia. Jednak główną regułą w działaniach marketingowych związanych z treścią jest zasada wzajemności. Użytkownicy internetu poszukują ważnych dla siebie informacji. Solidnych danych, trafiających w sedno sprawy, nie zaś słowotoku, czy konfabulacji.
Gdy firma dostarcza wartościowe treści, może liczyć na utrzymanie sympatii stałych kontrahentów i pozyskiwanie nowych klientów. Publikując pomocne materiały bądź pożądane informacje branżowe, zwiększa nie tylko zaufanie i szacunek odbiorców, lecz także nabiera rozpędu dzięki rozwijaniu świadomości marki (ang. branding).
W związku z tym content marketing pełni rolę narzędzia wspierającego budowanie długoterminowych relacji — na zdrowych zasadach obopólnej korzyści. Jednakże warto zwrócić tutaj uwagę, że bez poznania i zrozumienia potrzeb konsumentów nie da się skutecznie prowadzić kampanii contentowej.
Popularne formy content marketingu
Strategia contentowa daje szerokie pole do popisu. Bardzo często właściwy przekaz reklamowy dostarczany jest w lekkiej formie podczas nauki lub zabawy. Poniżej przedstawiamy szybki przegląd rodzajów treści należących do zbioru narzędzi content marketingu.
- Poradniki — w których internauci poszukują gotowych rozwiązań.
- Video — bo dobry przekaz może być w formie wizualnej, która do wielu trafia celniej niż tysiąc słów.
- E-booki — książki elektroniczne, chętnie używane przez właścicieli tabletów, ale nie tylko.
- Audiobooki — dla lubiących słuchać lektury czytanej przez profesjonalnego lektora.
- Webinaria — oryginalne szkolenia prowadzone on-line.
- Newslettery — docierające drogą elektroniczną i cieszące się niesłabnącą popularnością.
- Artykuły eksperckie — pisane przez osoby uznawane za autorytet, czyli profesjonalistów w branży.
- Firmowe blogi — są głównym orężem w walce o przykucie uwagi potencjalnych odbiorców.
- Infografiki — wiążące ze sobą przekaz zawarty w słowie pisanym i graficzne uzupełnienie.
- Grupy tematyczne — prowadzone przez guru w wybranej dziedzinie; grupy luźno zrzeszone w celach wymiany doświadczeń.
Lista prezentuje niewielki wycinek możliwości. Form przekazu jest o wiele więcej. Marketerzy sprytnie wykorzystują potencjał internetu, kusząc odbiorców całym szeregiem marketingowych chwytów. Z tą różnicą, że zabiegi zorientowane na treść, w przeciwieństwie do klasycznych działań, nie są postrzegane przez konsumentów jako napastliwy przekaz reklamowy. Content marketing dostarcza im wartość. Dlatego, jak kropla drążąca skałę może po jakimś czasie dokonać cudu.
10 faktów świadczących na korzyść content marketingu
Teraz czas na porcję faktów potwierdzających zasadność metody.
1. Tradycyjne reklamy przegrywają z Adblockiem
Więcej niż jedna trzecia użytkowników używa programów blokujących reklamy. Aplikacje typu Adblock mają niebywałe powodzenie wśród polskich internautów. Z tego powodu tradycyjna reklama budzi kontrowersje w biznesowym środowisku i rzutuje na skuteczność usług reklamowych. Dla odmiany kampania content marketingowa stanowi cenne narzędzie, angażujące odbiorców.
2. Praktyczny content wysuwa się na prowadzenie
Ze statystyk wynika, że 80% użytkowników chce otrzymywać propozycje w formie artykułów, które napisze specjalista copywriter. Poradnik lub artykuł jest szczególną wartością dla użytkownika, szczególnie jeśli odpowiada na nurtujące pytania lub daje gotowe modele rozwiązań palących problemów.
3. Panuje przekonanie o wiarygodności treści
Ponad połowa konsumentów otrzymywanych treści deklaruje wiarę w serwowane fakty i rozwiązania. Skąd taka ufność? Internet cieszy się wielką estymą, gdzie można dzielić się informacjami. Sieć jest egalitarna i demokratyczna, czasem o zabarwieniu anarchistycznym, co dla wielu bywa imponujące. W odróżnieniu od tradycyjnych mediów masowych, które uważa się za uwikłane w politykę.
4. Przydatne materiały nie wywołują frustracji
Dziewięciu na dziesięciu marketingowców czerpie z wachlarza możliwości jakie dają narzędzia content marketingu. Blogi, video, e-booki. Często z nich korzystają użytkownicy internetu, nie uświadamiając sobie jednego z wielu przeznaczeń serwowanych informacji. Reklama nie narzucając się, pracuje na pozycję brandu i jest przyjmowana bez oporu czy irytacji.
5. Rośnie popyt na content marketerów
Ponad siedemdziesiąt procent firm o globalnym zasięgu korzysta z usług lub zatrudnia profesjonalnych content marketingowców. A zapotrzebowanie na fachowców tej branży jest niesłabnące.
W trójce najlepszych narzędzi marketingowych znajdują się trzy z listy instrumentów marketingu treści. Pierwsze miejsce zajmuje white press, kolejno case studies i webinaria.
6. Aktywne działanie przekłada się na efekty
Około osiemdziesiąt procent blogerów odnotowuje codzienne zwiększanie się listy klientów generowanych poprzez wzorowo prowadzone blogi, grupy dyskusyjne lub fanpage. Wysokiej jakości content to ich potężna siła.
7. Atrakcyjny content zapewnia przyrost klientów
Od aktywności związanej z wybranym narzędziem zależy przyrost ilości klientów. Dane statystyczne potwierdza wielu blogerów. Przynajmniej jeden post miesięcznie daje przełożenie na około dwa tysiące nowych leadów, czyli wpisów budujących listę mailingową. Dobry content po prostu przykuwa uwagę i ściąga ruch.
8. Naturalne znaczy najlepsze — także wyszukiwanie
Miażdżącą przewagę w skuteczności mają organiczne wyniki wyszukiwania nad płatną reklamą. Reklama Google AdWords, proponowana przez potentata wśród wyszukiwarek, choć umieszczana w polu najczęściej omiatanym przez wzrok użytkowników oddaje pole serwisom o wysokich pozycjach naturalnych. Ma to ścisły związek z działaniami SEO i SEM. Użyteczny content znowu wygrywa.
9. Systematyczny kontakt zachęca do zakupów
W myśl zasady, że „to się lubi, co się często widzi”, przykuwanie uwagi potencjalnego klienta przez dłuższy czas skutkuje satysfakcjonującym dla oferenta finałem. Statystyki potwierdzają, że sprzedaż odbywa się w przedziale między piątą a dwunastą sesją kontaktu z marką.
10. Cyfrowa oferta dynamizuje transakcje
Zdecydowana większość sekwencji transakcyjnych ma swój początek w internecie. Czynnością inicjującą cykl jest skorzystanie z wyszukiwarki. To, co kończy się transakcją, w dziewięciu przypadkach na dziesięć zaczyna się online, czyli w dostępnym przez całą dobę świecie obfitości.
Dzięki obopólnym korzyściom niepozorna pisanina entuzjastów i pasjonatów urosła do rangi oręża w walce o uwagę użytkowników sieci. Reklama w formie content marketingu, pozostaje reklamą, ale nie odstrasza potencjalnych klientów i zachęca stałych partnerów do kontynuowania współpracy.