Zyskownie dla biznesu

SEM czy SEO? Poznaj różnice!

SEM i SEO różnice

Marketing internetowy odgrywa coraz większą rolę, jeżeli chodzi o promocję aktualnie działających przedsiębiorstw. Wystarczy zauważyć, że praktycznie każda firma czy organizacja posiada własną stronę internetową, przez którą wpływa na swoich aktualnych i potencjalnych klientów — żeby tego rodzaju zabiegi były skuteczne, ludzie specjalizujący się w tej właśnie tematyce wykorzystują czynności z zakresu SEM i SEO. Czy wiesz, czym różnią się te dwa pojęcia i o co w nich właściwie chodzi?

SEO i SEM — terminologia budząca wiele wątpliwości?

Wielu ludzi, szczególnie tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z pozycjonowaniem, bardzo często myli te dwa pojęcia lub co gorsza, mylnie przypisuje im to samo znaczenie. SEM jest jednak pojęciem znacznie szerszym i obejmuje działania SEO, dlatego właśnie relację pomiędzy SEO, a SEM opisuje się bardzo często prostym równaniem:

  • SEM = SEO + PPC,

gdzie SEO utożsamiane jest z pozycjonowaniem strony, z kolei PPC wiąże się z płatnymi kliknięciami w link prowadzący do danej strony internetowej.

Upraszczając: SEM to ogół działań związanych z marketingiem internetowym, natomiast SEO obejmuje przede wszystkim optymalizację stron internetowych.

Czym dokładnie jest SEM?

Tak jak zostało to już powiedziane wcześniej SEM to wszelkie działania mające na celu pozyskiwanie potencjalnych klientów, którzy mogą być zainteresowani naszym produktem lub oferowaną przez nas usługą. Oprócz działań SEO, w skład SEM wchodzą m. in. płatne reklamy w Google — wszystko to ma na celu poprawę widoczności marki w internecie, a więc przede wszystkim osiągnięcie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Jako zalety strategii SEM specjaliści wskazują wysoką skuteczność w stosunku do budżetu, jaki przeznacza się na działania promocyjne. SEM to także gwarancja wysokiej elastyczności działań, co oznacza m. in. możliwość jej wdrożenia na każdym etapie rozwoju firmy.

Kampanie SEM cieszą się coraz to większą popularnością ze względu na stosunkowo niskie koszty realizacji, co sprawia, że tego typu promocja jest dostępna także dla małych firm. Nie bez znaczenia pozostaje też fakt w miarę łatwego oszacowania efektów przeprowadzanej kampanii promocyjnej, czemu służą dostępne w sieci programy do analizy danych.

Czym ściśle jest SEO, a więc działania wchodzące w skład SEM?

Jednym z głównych zadań SEO jest przygotowanie witryny do pozycjonowania, co wiąże się przede wszystkim z optymalizacją strony. Celem optymalizacji jest przede wszystkim taka zmiana witryny, aby była ona dostosowana wytycznych algorytmu Google, co sprawi, że będzie łatwiejsza do odnalezienia przez użytkowników szukających danej frazy w wyszukiwarce — osiągnie wyższe pozycje w organicznych wynikach.

SEO skupia się w swoich działaniach na zwiększaniu ilości naturalnego ruchu na stronie, nie zaniedbując przy tym także jakości treści, jakie są na niej umieszczane. Oznacza to, że treści są bardzo często zmieniane pod kątem ich nasycenia słowami i frazami kluczowymi, a także aktualizowane.

Oprócz treści optymalizacji poddaje się również nagłówki, tytuły podstron, strukturę i kod strony, a nawet szybkość działania samej witryny, co ma sprawić, że stanie się ona nie tylko lepiej odbierana przez algorytm Google, ale także — a raczej zwłaszcza — przez użytkowników, którzy na nią trafią.

Kilka słów o PPC

W skład SEM, oprócz SEO wchodzi także PPC, które w przeciwieństwie do SEO jest bardziej elastyczną formą promocji, jeżeli chodzi o planowanie budżetu. O co dokładnie chodzi?

W przypadku SEO koszt przeprowadzonej optymalizacji jest z góry znany i określony, jeżeli zdecydujemy się na współpracę z firmą oferującą tego typu usługi. Z kolei PPC to model reklamy internetowej, w którym właściciel promowanej strony płaci za realne kliknięcia w reklamę, prowadzącą do jego witryny.

Aktualnie najpopularniejszym narzędziem, służącym do prowadzenia tego typu kampanii promocyjnych jest system reklamowy Google AdWords. Przy pomocy tego systemu uzyskuje się pełną kontrolę nad budżetem przeznaczonym na reklamę, a więc:

  • ustalasz, jaką kwotę jesteś w stanie przeznaczyć na reklamę;
  • jeżeli kwota limitu zostanie przekroczona, reklama przestanie się wyświetlać;
  • niewykorzystane środki będą „przechodzić” na kolejne dni i nie zostaną utracone.

System Google AdWords daje możliwość dotarcia do dokładnie sprecyzowanej grupy docelowej, co znacznie zwiększa skuteczność takiej kampanii promocyjnej i pozwala na jak najlepsze wykorzystanie środków przeznaczonych na reklamę. Emisja linków sponsorowanych — w formie tekstowej albo graficznej — realizowana jest w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google oraz witrynach partnerskich współpracujących z internetowym gigantem.


Podsumowując — marketing internetowy to niezwykle szerokie pojęcie i zespół wielu złożonych ze sobą części. Przedstawione powyżej informacje powinny jednak pomóc zrozumieć podstawowe mechanizmy, które nim rządzą, tak aby również Twoja firma mogła skorzystać z tej bardzo skutecznej formy promocji.