Stawiasz na skuteczność przekazu marketingowego? Korzystasz z tajnej broni – ukierunkowanej prostoty, czy może tworzysz swoje materiały promocyjne dla ogółu? Zwracasz uwagę na naturalne skłonności odbiorców, czy kreujesz osobiste fantazje i demonstrujesz własne pragnienia? Jak odkryć tajemnice efektywności oraz wzmocnić siłę sprzedaży?
Mniej znaczy więcej
Jeśli sądzisz, że im wyższą liczbę produktów lub usług wyeksponujesz w materiale promocyjnym, to osiągniesz lepszy rezultat, koniecznie zmień perspektywę. Zapamiętaj, że nie można zadowolić wszystkich. Zamiast próbować złapać kilka srok za ogon, skoncentruj się na swojej priorytetowej ofercie i grupie docelowych odbiorców. Proste? Tak. I do tego skuteczne.
Dlaczego? Ponieważ konkrety mają wyższą moc od niesprecyzowanego przekazu marketingowego. Chaotyczny uniwersalizm może okazać się zgubny, kiedy zamiast głośno przemawiać i stać się głównym punktem programu, szepce nieśmiało i chowa się w cieniu wielu niespójnych elementów. Czujesz ten powiew nudy i niesmacznego nieładu, który wynika z błagania o uwagę ogółu? Chyba jednak wolałbyś, żeby klienci poczuli entuzjazm i podjęli akcję, dzieląc się z Tobą zasobami swoich portfeli, racja?
Marketing gigantów
Zapewne widziałeś w życiu niejedną reklamę – telewizja, billboard, ulotka, banner, mailing. Czy zwróciłeś uwagę, że duże koncerny i sieci handlowe o rozbudowanej strukturze asortymentowej nie promują wszystkich swoich produktów jednocześnie? W reklamie główną rolę odgrywa wyłącznie jeden produkt, może to być szampon, jakaś przyprawa, pralka, telefon, czy ultrabook z super kartą graficzną – oczywiście dostępny tylko „teraz” za „jedyne 4 999 zł”.
Wszystkie działania marketingowe są przemyślane, skalkulowane i skoncentrowane na wywołaniu określonego skutku (np. budowaniu świadomości marki) lub akcji (sprzedaży). Do tego z łatwością możesz dostrzec podkreślaną w reklamach sezonowość: letnie zapachy perfum, kosiarki i grille na wiosnę, artykuły szkolne pod koniec wakacji, zestawy upominkowe przed świętami, etc.
Przyjrzyj się witrynom banków, prawdopodobnie zobaczysz na nich plakaty promujące tylko jeden konkretny produkt oszczędnościowy. Idąc galerią handlową, dostrzeżesz również, że ekskluzywne sklepy obuwnicze nie eksponują w witrynie wszystkich par butów oraz torebek, a butiki odzieżowe demonstrują pojedyncze manekiny z precyzyjnie skomponowaną garderobą. Stając przed witryną sklepu AGD i RTV Twoją uwagę może przykuć duży telewizor plazmowy, zaś w sklepie sportowym rower treningowy lub bieżnia. W katalogach biur podróży otworem stoi niemal cały świat, ale pomimo tego reklamują pojedyncze, wybrane wycieczki. Dostrzegasz już potężną siłę rozmyślnego umiaru?
Uwolnij moc efektywnej oferty handlowej
Krótko i na temat. W sytuacji, kiedy posiadasz jedynie parę sekund na przyciągniecie uwagi konsumenta, zapomnij o wymienianiu 101 korzyści swojego produktu. Wyodrębnij jedną cechę, możliwie priorytetową z punktu widzenia klienta i przekaż tę kluczową informację.
Czytelnie i prosto. Pamiętaj, że im mniej elementów odciągających uwagę od głównego przekazu, tym wyższa czytelność oraz rośnie prawdopodobieństwo zapamiętania. Powierzchnia reklamowa nie jest bożonarodzeniowym drzewkiem. Nie musisz aranżować każdego fragmentu niezagospodarowanej przestrzeni. Prosty układ z ograniczoną liczbą danych i obrazów jest bardziej zauważalny.
Liczy się szybkość. Przeciętnie masz 3 – 5 sekund, żeby przyciągnąć uwagę odbiorcy oraz przekazać swój komunikat. W tak krótkim czasie Twoja reklama musi wejść w interakcję z widzem. Biorąc pod uwagę fakt, iż często występuje ona w otoczeniu wielu innych konkurencyjnych bodźców, nie jest to łatwym zadaniem. Jak sądzisz, szybciej osiągniesz efekt stawiając na emisję skomplikowanego i obszernego materiału marketingowego, czy eksponując minimalistyczną wersję z główną korzyścią?
Praktyczna siła słów. Zamiast grać w chowanego, wymyślać kreatywne przenośnie, niejednoznaczne symbole i zmuszać odbiorcę do analizy intencji autora, klarownie i krótko wyraź swoje przesłanie. Skorzystaj z mocy hipnotycznych słów takich jak: Bezpieczny, Bezpłatny, Gwarancja, Naturalny, Nowy, Obniżka cen, Oferta specjalna, Okazja, Rabat, Satysfakcja, Szybko, Teraz, itd. Podkreśl w reklamie cenę, uwydatnij procentowo wyrażoną promocję lub zaakcentuj ograniczoną ilość towaru (ew. miejsc).
Skuteczna reklama
- Przykuwa uwagę konsumentów
- Przekazuje kluczową korzyść
- Wzbudza potrzebę posiadania – pragnienie
- Wzywa do podjęcia akcji
Określ swój cel, umiejętnie rozplanuj kampanię marketingową wyłonionego asortymentu i skoncentruj się na przedstawieniu grupie docelowych odbiorców głównej korzyści. Jeżeli koniecznie masz ochotę „upchnąć” coś więcej w materiale promocyjnym, postaw raczej na produkt dopełniający ofertę.