Wysoki wskaźnik konwersji to jeden z głównych czynników mających bezpośredni wpływ na sukces danego sklepu internetowego. Nawet bardzo ciekawe i oryginalne produkty czy najlepsze działania marketingowe nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, jeżeli strona internetowa nie będzie konwertować. Co więc zrobić, aby zachęcić osoby, które już odwiedziły naszą witrynę do pozostania na niej i dokonania zakupów?
Poznaj 5 sprawdzonych sposobów na zwiększenie konwersji w sklepie internetowym!
1. Zrób dobre pierwsze wrażenie
Pierwsze wrażenie odgrywa ogromną rolę w całym naszym życiu, także w momencie podejmowania zakupowych decyzji. Według licznych badań to, czy osoba odwiedzająca dany sklep internetowy przekształci się w klienta, rozgrywa się w ciągu kilku pierwszych sekund — nie masz zatem nazbyt wiele czasu!
Co zrobić, aby to pierwsze wrażenie było jak najlepsze? Przede wszystkim odpowiednio zadbać o stronę główną, wyróżniając najbardziej atrakcyjne produkty, informując o promocjach, bestselerach i wyprzedażach oraz zapewniając dobrą nawigację strony. Klient od razu po wejściu na witrynę e-sklepu musi mieć możliwość łatwego i szybkiego znalezienia tego, czego aktualnie szuka. Wszystko powinno więc odbywać się jak najbardziej intuicyjnie.
2. Opis produktów, który zachęca do zakupów
Wiele osób prowadzących sklepy internetowe nie przykłada wystarczającej wagi do dobrego opisu produktów, bardzo często kopiując je z innych stron, np. stron producenta, co jest dużym błędem.
Opisy produktów powinny być dostępne w formie skróconej, zawierającej podstawowe informacje i w formie pełnej, gdzie klient znajdzie wszelkie dane o produkcie.
Zawsze pamiętaj o dodaniu kilku słów od siebie, których klient nie znajdzie nigdzie indziej — wspomnij np. o tym, dlaczego polecasz ten właśnie produkt lub wskaż jakie zalety wymieniają jego użytkownicy. Takie rekomendacje pozytywnie działają na potencjalnych klientów.
3. Dobrej jakości zdjęcia produktów
Wysoki wskaźnik konwersji związany jest także z odpowiednimi zdjęciami, każdy produkt powinien być przedstawiony z różnych perspektyw, tak aby klient miał wrażenie, że dobrze go poznał, i że świadomie podejmuje decyzję o zakupie. Jakiekolwiek wątpliwości np. brak zdjęcia przedstawiającego jak sukienka wygląda na plecach, będą skutkowały tym, że klient może zrezygnować z niepewnego w jego przekonaniu zakupu.
Pamiętaj — dobrej jakości zdjęcia potrafią zachęcić konsumentów do zakupu o wiele bardziej efektywnie niż nawet najlepszy opis!
4. Ułatw potencjalnemu klientowi dokonywanie zakupów
W tym punkcie chodzi o dwie podstawowe sprawy — przede wszystkim o to, żeby przycisk „Dodaj do koszyka” znajdował się w dobrze widocznym miejscu, najlepiej tuż obok ceny. Powinien on być w odpowiedni sposób wyróżniony, tak aby klient nie musiał zastanawiać się gdzie kliknąć, aby kupić dany produkt.
Kolejną sprawą jest sama finalizacja zakupu. Produkt znajduje się już w koszyku, jednak klient porzuca koszyk i nie decyduje się na dokończenie transakcji. Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego tak się dzieje?
Odpowiedzi trzeba szukać m. in. w samym procesie zakupu. Być może formularz zakupowy jest nieczytelny i niezrozumiały albo resetuje wpisane dane przy próbie ich zmiany (cofnięciu kroku) czy też nieudanego wysłania zamówienia. Może wymagana jest zbyt duża ilość informacji, brakuje ważnego komunikatu, opcji płatności za pobraniem bądź klientów zniechęca konieczność rejestracji przed zakupem.
Jeżeli chcesz, aby porzucone koszyki nie stanowiły problemu Twojego sklepu internetowego, przeanalizuj dokładnie formularz zamówień, czytelność informacyjną sklepu i nie zmuszaj klientów do zakładania konta przed dokonaniem zakupu. Łatwy proces zakupowy to jeden z ważniejszych czynników wpływających na konwersję w e-commerce.
Zobacz też: Web Usability strony. Jak zaprojektować witrynę przyjazną użytkownikom?
5. Jak najwięcej możliwych metod płatności
Prowadząc sklep internetowy, powinieneś zapewnić klientom możliwość wyboru różnych metod płatności. Strata klientów w dużej mierze wynika bowiem z tego, że nie mogą oni sfinalizować transakcji za pomocą preferowanych rozwiązań, które wykorzystują w przypadku innych zakupów.
Standardowe przelewy czy płatność gotówką wyłącznie w oddziale stacjonarnym już nie wystarczą. Prowadząc sprzedaż internetową musisz nadążać za tym, co oferuje rynek finansowy i banki. Na przykład współcześnie wiele osób korzysta z nowoczesnych sposobów płatności, takich jak BLIK.
Zwiększanie konwersji w sklepie internetowym umożliwia znaczne zwiększenie zysków i to bez konieczności wydawania dodatkowych środków na reklamę.
Co ważne, wszystkie działania i optymalizacje, jakie wprowadzasz, gwarantują wysoką efektowność w długim okresie czasu. Z pewnością nie są jedynie chwilowym rozwiązaniem Twoich problemów.
Warto pamiętać, że decydując się na konkretne zabiegi związane z poprawą konwersji, jesteś w stanie uzyskać większe zyski z przeprowadzanych aktualnie lub w przyszłości kampanii reklamowych. To niebagatelne, ponieważ strategie marketingowe są zazwyczaj relatywnie kosztowne. Dlatego niezwykle istotne jest, aby zainwestowane w nie środki przynosiły realne profity. W praktyce stanie się to możliwe wówczas, gdy współczynnik konwersji w Twoim sklepie internetowym będzie odpowiednio wysoki.