Rozkręć swój biznes

Influencer marketing, a wpływanie na decyzje zakupowe konsumentów

Influencer marketing a decyzje zakupowe

Co wpływa na decyzje zakupowe większości z nas? Jeżeli szczerze odpowiemy sobie na to pytanie, to okaże się, że są to opinie innych osób, a już w szczególności tych znanych i lubianych, do których mamy zaufanie. Współczesny świat reklamy sprytnie wykorzystuje tę zależność, rozwijając gałąź marketingu nazywaną influencer marketingiem, która z roku na rok zyskuje coraz to większe znaczenie i rośnie w siłę. Dlaczego tak się dzieje i czym właściwie jest influencer marketing? Odpowiadamy!

Czym jest influencer marketing?

Zgodnie z powszechnie obowiązującą definicją, influencer marketing to jedna z dziedzin marketingu internetowego, która korzysta z rozpoznawalności oraz popularności osób zaangażowanych w promocję danej marki, jej produktu czy też usługi.

Osobę, której powierza się promocję, nazywa się influencerem. Kto może nim zostać? Przede wszystkim to celebryci, vlogerzy, blogerzy, ale także inni internauci, którzy udzielają się w social mediach i mają grono swoich wiernych odbiorców.

Z czego wynika skuteczność influencer marketingu?

Żeby odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego influencer marketing staje się coraz bardziej popularny, należy zrozumieć proces podejmowania przez konsumentów decyzji zakupowych. Według przeprowadzonych badań aktualnie ponad 70% osób kupujących w sieci, informacji o produktach czy też usługach szuka w social mediach.

To właśnie tę zależność wykorzystuje influencer marketing — kształtuje decyzje zakupowe, dzięki opiniom znanych i lubianych osób (wpływowe osoby postrzegane są jako wiarygodne, przez co klienci ufają im bardziej niż samej marce, która oferuje im produkty czy też usługi).

Współpraca reklamującej się firmy z influencerem ma więc tę zaletę, że wzmacnia zaufanie wśród potencjalnych klientów, a recenzje wpływowych użytkowników internetu znacząco przyczyniają się do wzrostu zainteresowania promowaną usługą albo produktem.

Jaka w tym rola influencera?

Rola influencera nie ogranicza się jedynie do promowania danych produktów czy usług, chodzi tutaj o coś znacznie więcej, a więc o budowanie autentycznej więzi klientów z daną marką. Zdobycie zaufania klienta poprzez to, że polecana jest ona przez znaną i wpływową osobę, znacząco zwiększa świadomość marki, pobudza konwersję i gwarantuje długoterminowy wzrost sprzedaży.

Rolę influencera można także sprowadzić do osoby, która przekazuje informację, uważaną za wiarygodną, a ta jest rozpowszechniana przez jego odbiorców — jeżeli influencerem jest osoba, którą śledzą setki tysięcy obserwujących, zasięg takiej treści niesamowicie się poszerza.

Co ważne, korzystając z tej formy marketingu, firma nie musi tworzyć profilu swojej grupy docelowej, a później różnymi sposobami próbować do niej dotrzeć. Dzięki influencerom sprawa jest o wiele łatwiejsza — wybieramy znaną osobę, która pasuje do profilu naszej marki, a grupa docelowa znajduje się sama — proste, prawda?

Dalszy rozwój influencer marketingu

Mimo że influencer marketing wciąż można nazwać strategią raczkującą — cały czas podlega ona przemianom, a efekty jej działania nie są łatwe do zmierzania, to już dziś można zauważyć, że influencerzy stają się trzonem strategii marketingowej wielu znanych i dużych firm.

Pewne jest, że influencer marketing zyskuje i może zasadniczo zyskiwać na znaczeniu. Pojawia się jednak jedno kluczowe pytanie — czy konsumenci nie uznają tego rodzaju działań za zbyt nachalne i czy nie przestaną ufać influencerom? Czas pokaże… na razie strategia ta ma się bardzo dobrze i nic nie wróży, aby jej dobra passa miała się w najbliższym okresie skończyć.